-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

لطفاً چند نمونه از توشههاي آخرت را نام برده، دربارة جهان آخرت نيز، توضيح دهيد؟

الف: توشههاي آخرت: برنامه ريزي، آينده نگري و برداشتن زاد و توشه در هر مسافرتي، نشان از عاقبت انديشي و خوش فكري افراد است: قرآن كريم و احاديث نيز، ما را به برداشتن توشههاي معنوي در دنيا براي آخرت ترغيب و حتي مصداقهاي آن را معين كردهاند برخي توشههاي معنوي عبارت است از:

1. تقوا و پرهيزگاري: قرآن كريم به صراحت تقوا را بهترين زاد و توشه براي جهان آخرت معرفي كرده است: وتَزَوَّدوا فَاِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقويَ واتَّقونِ يـَأولِي الاَلبـَب (بقره، 197) و زاد و توشه تهيه كنيد،كه بهترين زاد و توشه، پرهيزگاري است. و از من بپرهيزيد اي خردمندان!.

2. عمل صالح: در روايتي امام صادقميفرمايند: و تزودوا من صالح الاعمال و تصدقوا من خالص الاموال فقد دنا الرحله و الزوال; از اعمال صالح براي خود توشه برگيريد و اموال خوب را صدقه دهيد كه كوچ و از ميان رفتن نزديك است.(ارشاد القلوب، حسن بن ابي الحسن ديلمي، ج 1، ص 51، انتشارات ديلمي.)

عمل صالح به عنوان اصل و محور براي بقيه مواردي است كه در پي ميآيد:

3. احسان و نيكوكاري: (مائده،85)

4. جهاد و شهادت: (توبه،111)

5. ترك هواپرستي: (نازعات،40،41)

6. پيشگامان در ايمان: (واقعه ،10)

7. هجرت و جهاد: (توبه، 22ـ20)

8. صبر و تحمل در برابر سختيها: (رعد،22)

9. اطاعت خدا و رسول: (نسأ،13)

10. خودسازي و تزكيه نفس: (طه 76،75)

11. اخلاص: (صافات، 43ـ39)

12. اهتمام به نماز: (معارج،34ـ22) و...(ر.ك: پيام قرآن، آيتاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 255ـ197، مدرسة الامام اميرالمؤمنين.)

ب: جهان آخرت

قيامت، بعد از پايان يافتن مرحله رستاخيز (ويراني جهان) مرحله دوم آغاز ميشود و جهت رسيدگي به اعمال انسانها كه همه در پروندة اعمال آنها ثبت شده، دادگاه عدل خداوند تشكيل و به تمام آنها رسيدگي ميشود. خداوند در اينباره ميفرمايد: وَ جَآءَ رَبُّكَ وَ المَلَكُ صَفًّا صَفًّا;(فجر، 22.) در آن هنگام، فرمان پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند. و اطراف حاضران در محشر را ميگيرند و آماده اجراي فرمان حقند.

در قيامت، بازپرسي، همگاني و عمومي است و حتي از پيامبران خدا نيز سؤال ميشود.(اعراف، 6.)

در صحراي محشر، گواهاني نيز عليه انسانها اقامه شكايت و شهادت ميكنند; از جمله: خداوند متعال(يونس، 61.)، پيامبران و اوصياي الهي(نسأ، 41.)، اعضا و جوارح انسان، مانند دست، پا، پوست تن و... .(نور، 24; فصلت، 21.)، فرشتگان(ق، 21.)، زميني كه انسان روي آن زندگي كرده و اطاعت و گناه از او سر زده است.(زلزال، 4.) و سرانجام زماني كه اعمال در آن انجام ميشود.(جهت اطلاع بيشتر ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 26، ص 170 ـ 176 و 225 و 470.)

سخن دربارة قيامت و اوصاف و خصوصيات آن بسيار است كه در اين نوشتار كوتاه نميگنجد.(ر.ك: معاد، اثر شهيد آيتالله دستغيب شيرازي / معاد، اثر حجتالاسلام و المسلمين محسن قرائتي، نشر مؤسسه در راه حق و... .)

پس از حساب رسي، خوبان وارد بهشت كه زيبايي آن قابل توصيف نيست، ميشوند و افرادي كه اعمالشان ناقص، يا كافر و مشرك ميباشند، وارد جهنم ميشوند. از خداوند خواستاريم كه با چشم پوشي از كاستيهاي ما، ما را در كنار اولياي خود ساكن كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.